A reklámpszichológia fejlődése 2. rész

A reklámpszichológia

A reklámpszichológia

A hetvenes-nyolcvanas években a kognitív
irányzat gyors fejlődésen ment keresztül, eredményeit a reklámszakma is felhasználta,
a középpontban a befogadó egyén lélektana állt. A reklámok terén az egyén
észlelési folyamataival, figyelemfókuszával és emlékezeti mechanizmusaival kapcsolatos
kutatási eredményeket használták fel.

A nyolcvanas-kilencvenes években megnőtt
a szociálpszichológia szerepe. A hirdetéseket ekkor már nagyon széles
közönséghez el lehetett juttatni, de a közönség nagyobb része nem volt érdekelt
az adott termék megvásárlásában. A cél ebben az esetben a szűkebb célcsoport, a
potenciális vásárlók megszólítása lett, ehhez pedig a szociálpszichológia
vívmányai elengedhetetlenek voltak. Az egyre fokozódó reklámtevékenység során
nőtt a reklámkerülés és a reklámellenesség, mely folyamat még ma is tart.

A reklámok egyre kevésbé a terméket magát, mint inkább annak hangulatát, az ahhoz
kapcsolódó életérzést népszerűsítik. A világháló által biztosított hatalmas
mennyiségű virtuális hirdetőfelület interaktív lehetőségeket teremt a hirdetők
számára. Mostanában jelent meg a hirdetéseknek egy új generációja, amely a
reklámot inaktívvá teszi, a fogyasztót pedig aktívvá.

Szórakoztató, játékos eszközökkel, például fejtörőkkel, egyszerű, animált játékokkal. Ezekben valamilyen egyszerű
döntést kell meghoznunk; virtuális szereplőknek nyújthatunk segítséget, vagy
valamilyen problémára kell megoldást találnunk. Ilyen módon a reklám mintegy szórakoztat
minket cserébe azért, hogy befogadjuk az üzenetet.

Kovács Rhewa Andrea

You may also like...